هزینه بیسوادی مشغولان حقوق بشری بر گرده ایران

ارسال شده در: مقالات | 0


چند روز گذشته هشتگ و کمپینی توسط چند فعال مخالف جمهوری اسلامی با عنوان «ایجاد شرمساری» با انتشار ویديو کلیپی از فعالین شناخته شده برانداز شروع شد. ایده بسیار خوبی بود که باید حمایت میشد، اما عدم توجه به حساسیتهای ملی توسط راه اندازان این کمپین باعث شد این کارزار با مشکل مواجه بشه. در ادامه شاید بی تجربگی راه اندازان در برخورد با منتقدین کار رو از مسیر اصلی خارج کرد.

بجای پاسخ به حساسیتهای ملی خصوصن حفظ و احترام به تمامیت ارضی، تهیه کننده کلیپ همراه چند کاربر کلاب هاس و یکی از مشغولین به اصطلاح حقوق بشر با حضور در رومی که توسط همان فعال تجزیه/استقلالطلب (فدرالیسم) ایجاد شده بود به حاشیه ها دامن زدند و در حالی در این روم حضور داشتند که تعداد زیادی از همراهان و دوستان تشکیل دهنده روم با گستاخانه ترین و نژادپرستان ترین ادبیات و ادعاها کلیت و تمامیت ارضی ایران رو زیر سوال برده و به بقیه اقوام توهین میکردند.

در نبود یا کمبود رسانه و خبرنگارهای حرفه ای وظیفه نظارت و پرسش از فعالین اجتماعی-سیاسی باید توسط شهروندان انجام بشه.

مطالبه از فعالین اجتماعی-سیاسی که نظرات و فعالیتهاشون تاثیر مستقیم بر زندگی میلیونها نفر میتونه داشته باشه نتنها یک حق شهروندی که یک وظیفه اجتماعیست. از طرف دیگه پرسش و پاسخگو کردن فعالین از فساد و بیراهه رفتن آنها جلوگیری میکنه. پاسخگو بودن فعالین حوزه اجتماعی-سیاسی نیز انتخاب نیست یک باید است.

ما ایرانیها به دلایل مختلف مطالبگر و پرسشگر تربیت نشدیم و وقتی هم از ما پرسش یا انتقاد میشه، توانایی پاسخگویی و یا پذیرش اشتباه رو نداریم.

نکته مناقشه برانگیز در این کلیپ که باعث پرسش شد حضور شخصی با اعتقاد به «فدرالیسم» در ویدیو کلیپ در میان چهره های شناخته شده اپوزیسیون خصوصن مادر یکی از کشته شدگان آبان ۹۸ بود.

پرسش و اصرار به شفاف کردن مواضع دو نفر از فعالین باعث مطرح شدن موضوعات جانبی و سواستفاده عده ای کج فهم و یا بیسواد سیاسی شد.

پرسش اما این بود، آیا میدانستید که یکی از افرادی که در کلیپ حضور داشته تفکرات تجزیه طلبانه تحت عنوان فدرالیسم دارد؟ آیا شما به فدرالیسم بعنوان یک گزینه برای حکومت آینده اعتقاد دارید؟ آیا میدانستید که چنین فردی به این کلیپ اضافه خواهد شد؟ آیا قبول دارید که قرار دادن چنین فردی در کنار مادر یکی از کشته شدگان آبان۹۸ رسمیت بخشیدن به چنین ادعاست؟ آیا قبول میکنید که درحال حاضر نمایندگی از طرف مردم ایران برای رسمیت داد به تفکرات تجزیه/استقلال طلبانه ندارد؟

این اصرار به شفاف سازی و گرفتن پاسخ این سوالات، از طرف عده ای نفوذی نظام اسلامی در میان براندازان و یا عده ای بیسواد و یا ناآگاه از حقوق اجتماعی و شیوه فعالیتهای اجتماعی، بازجویی و محاکمه فعالین نامیده شد. متاسفانه بی تجربگی و یا عدم علاقه به پاسخگویی از سوی تهیه کنندگان ویدیو کلیپ باعث انحراف کل موضوع شد.

حاضرین در این روم در حالیکه بارها صدای پرسش کننده(ها) که برخلاف قوانین کلاب هاس برای جاسوسی و پرونده سازی ضبط شده بود رو بدون اعتراض گوش کردند و ضمن انگ زدن به سوال کننده(ها) اتهاماتی چون «مامور اطلاعات جمهوری اسلامی» که «تشرحات مغزی خودشون رو بیرون میریزند» و «باید به همون زباله دانی برگردند» وارد کردند.

گذشت زمان مشخص خواهد کرد که چه کسانی و با چه هدفی تلاش میکنند تا با نرمال کردن موضوع تجزیه طلبی با عنوان فدرالیسم این عقیده ضد ملی و میهنی را وارد گفتمان سیاسی کنند و چرا برای کسب اعتبار از خانواده کشته شدگان آبان سواستفاده کردند.

دنبال کردن هومن یوسفی:

فعال سیاسی، مشروطه خواه، فعالیت سیاسی خود را در نوجوانی با عضویت در انجمن پادشاهی خواه در گوتبرگ سوئد در اواسط دهه ۱۹۸۰ آغاز کرد. با بازگشت به ایران بصورت مستعار نویسنده وبلاگهای مختلفی در زمینه سیاسی و اجتماعی بود و در خفقان حاکم بر ایران با هویت مخفی فعالیت خود را ادامه داد. وی با خروج مجدد از ایران هم‌اکنون ساکن کشور هلند است و با هویت حقیقی برای گسترش گفتمان مشروطه پادشاهی فعال میکند.