شورای مدیریت گذار، روابط ، خطوط ، سیاستها و منافع – بخش اول: شهریار آهی

ارسال شده در: مقالات | 0

شورای مدیریت گذار تشکل سیاسی ست که توسط عده ای از فعالین سیاسی و اعضای احزاب مختلف با ادعای مدیریت دوران گذار از جمهوری اسلامی تاسیس شد. با نگاهی به اعضای رسمی این گروه و افراد و گروههای وابسته و مرتبط با این شورا که مجموعه ای از فعالین ضد ملی که یا از مسببین و عاملین انقلاب اسلامی یا بعد از انقلاب دارای مسئولیت بودند میتوان به اهداف اصلی آن پی برد. . فعالیت این افراد و روابط مالی و سیاسی آنها مسلمن در راستای منافع ملی ایران نمیتواند باشد.

در چند مقاله و برای آشنایی بیشتر با این گروه، بازیگران اصلی این شورا، فعالیتها و اهداف آن تشریح میشود. در بخش اول به اصلیـتری بازیگر و شاید موسس واقعی این شورا خواهم پرداخت. روابط و فعالیتهای این فرد شناخته شده کمک بسیار زیادی در روشن شدن اهداف شورای گذار خواهد کرد.   

 در حال حاضر شهریار آهی عضو هیات دبیران، سخنگوی شورا و دبیر امور رسانه ای و مطبوعات شورای گذارست. 

با توجه به تجربیات، روابطش با افرادی از سرویسهای اطلاعاتی، ثروت و رسانه های در اختیارش و همچنین حمایت عربستان میتوان به میزان اهمیت او در این شورا پی برد. شرایط و منافع مالی شهریار آهی، برآیند فعالیت و رفتار سیاسی آقای آهی خصوصن پیش و پس از پیوستن به شورای گذار، با مرور کنفرانسها و افرادی که در این نشسته ها حضور داشتند بخوبی اهداف این مجموعه را آشکار میکند.

“توانا” شهریار آهی را چنین معرفی کرده است:

شهریار آهی، فارغ التحصیل دانشگاه ام آی تی و از  فعالان عرصه سیاست است. در ماه های قبل از انقلاب اسلامی، وی رابط غیر رسمی شاه و کاخ سفید بود. پس از مرگ شاه در سال ۱۹۸۰ در تبعید، آهی رابطه نزدیک خود را با فرزند شاه، رضا پهلوی حفظ کرد. در اوایل سال ۲۰۰۴، آهی فعالیت های خود را در شرکت بین المللی رسانه ای در عربستان سعودی ترک کرد و کار خود را به عنوان طراح سیاسی و استراتژیست برای پهلوی آغاز کرد. آهی به عنوان صدای لیبرال دموکرات گروه های مخالف حکومت و کارشناس عرصه مدیریت رسانه، شناخته می شود.

برای آشنایی بیشتر با شهریار آهی میتوان به کتاب 

 Shadow Warriors: The untold story of traitors, saboteurs and the party of surrender اشاره کرد.

اولین موردی که بسیار قابل تامل است ادعای نویسنده از جانب شهریار آهی در رابطه با شاهزاده رضا پهلوی ست. شاید این ادعای بی اساس بتواند رفتار ضد ملی شورای مدیریت گذار را تا حدود زیادی توجیه نماید. 

در صفحه ۴۵ این کتاب به ارتباط شهریار آهی با شاهزاده رضا پهلوی چنین آمده است:

آهی در خلال دهه ۱۹۸۰ میلادی با رییس سیا، ویلیام کیسی رابطه داشت و تلاش میکرد که رضا پهلوی، فرزند شاه سابق ایران را از جوانی عیاش و دخترباز به یک رهبر جسور مقاومت تبدیل کند. زمانی که موفق به این کار نشد، جنبش مردمی داخل ایران برای رفراندوم بعنوان راه حل مسالمت آمیز تغییر حکومت ملاها را که توجه جامعه بین المللی را جلب نمود، طراحی و راه اندازی کرد. هیچکس در نبوغ سیاسی آهی شک نداشت. متاسفانه جایگاه آهی در تاریخ مانند «کارل رو» شد اما بدون جرج بوش.

لازم بذکر است که هیچگاه و هیچ زمانی خبری مبنی بر فساد اخلاقی یا درگیری در رسوایی اخلاقی در مورد شاهزاده رضا پهلوی گزارش نشده. با توجه به سوابق و اخبار موجود ایشان فردی پایبند به خانواده هستند و زندگی خصوصی دور از حاشیه ای دارند. کاملن روشن است که اگر گزارشی در رابطه با سواخلاق شاهزاده وجود داشت، جمهوری اسلامی بیشک از آن برای تخریب شاهزاده استفاده میکرد.

در ادامه کتاب در همان صفحه آمده که بعد از عدم موفقیت آهی در تغییر رفتار شاهزاده رضا پهلوی به فعالیت اقتصادی روی آورده.

در تشریح فعالیتهای اقتصادی شهریار آهی باید به نقش موفق وی در دلالی برای یک گروه سرمایه گذار عربستانی در خرید یونایتد پرس اینترنشنال در اواسط دهه ۱۹۹۰ میلادی اشاره کرد. بخاطر این موفقیت آهی بعنوان مشاور ارشد هییت مدیره شبکه MBC که توسط عربستان در دوبی راه اندازی شد، منصوب گردید. او همچنین رییس هییت مدیره هلدینگ عربستانی بنام ARA Group International بود. شبکه پخش MBC و یونایتد پرس از شرکتهای دختر این هلدینگ هستند. آهی در اوایل سال ۲۰۰۴ میلادی به این همکاری پایان داد و وارد فعالیت سیاسی گردید.

در خصوص رابطه شهریار آهی و CIA و نقش وی در تبلیغات رسانه ای بعد از سقوط صدام توسط ایالات متحده در همین کتاب چنین آمده:

در ۶ دسامبر سال ۲۰۰۲ در مجلس شامی که به افتخار جرج(H.W) بوش برگزار شده بود شهریار آهی توسط رییس سابق سیا جو شلینگر باخبر میشود که آمریکا قرار است که صدام را برکنار کنن. آهی رو به یکی از کارمندان ژنرال ریچارد مایر میپرسد: آیا کسی کپی ویدیویی که قرار است توسط نیروهایی امریکایی در ساعات اولیه برکناری صدام از تلوزیون پخش شود همراه دارد؟

ژنرال مایر این سوال را میشنود و با تعجب میپرسد چی؟ با توضیحات آهی، از او درخواست میشود مطلبی برای این موضوع تهیه و ارایه نماید. طبق ادعای نویسنده کتاب شهریار آهی از اینکه امریکا هیچ برنامه ای برای تبلیغات بعد از برکناری صدام ندارد تعجب میکند.

این مطالب نشان دهنده رابطه های شهریار آهی با دستگاه امنیتی امریکا و عربستان سعودی و تجربیات او در زمینه رسانه و تبلیغات است. لازم به ذکر است که هیچ تکذیبه ای در خصوص ادعای خلاف واقع نسبت به شاهزاده رضا پهلوی در این کتاب، از سوی آهی یافت نشد.

شورای مدیریت دوران گذار در سپتامبر سال ۲۰۱۹ در امپریال کالج لندن توسط حسن شریعتمداری اعلام موجودیت کرد.

رابطه شریعتمداری و آهی و ارتباط آنها با افراد وابسته به احزاب تجزیه طلب یا مسببین انقلاب اسلامی در کنفرانسها و نشستهای مختلف به قبلتر از این اعلان رسمی موجودیت برمیگردد که بر خلاف سه اصل اولیه اعلام شده شورا برای اتحاد بوده است. بعضی از این افراد بعدتر در سمتهای مختلفی در این شورا مشغول به کار شدند یا بطور غیر رسمی همکاری میکنند. مشخص نیست این جلسات با هدف تشکیل شورا برپا شده بودند یا زمینه ساز پایه گذاری آن بوده است. 

برای روشن شدن مواضع این شورا و افرادی که با این گروه در ارتباط هستند به چند کنفرانس و افرادی که در آنها حضور داشتند اشاره میکنم. بررسی سوابق این افراد و ارتباطات آینده آنها در شورا در درک مواضع شورای گذار اهمیت دارد.

کنفرانس پیشبرد اتحاد برای دمکراسی در بروکسل ۱۷ و ۱۸ تیرماه سال ۱۳۹۱( ۱۲ جولای سال ۲۰۱۲)

امضاکنندگان: اختر قاسمی، آرام اشرافی، آریا قجر، آیدا قجر، ‌بیت‌الله بی‌نیاز،
جمشید امیری، جمشید طاهری‌پور، جمشید نعمتی، جواد خادم، حسن شریعتمداری، حسین
باقرزاده، حسین علوی، حسین علیزاده، خالد حسن‌پور، ذبیح‌الله حجت‌نژاد، رامین
پرهام، رحمان تیموری، رضا تقی‌زاده، رضا سلیمانی، ژاله توکلی، سیامک مدرسی، شاهرخ
وزیری، شهران طبری، شهریار آهی، شهلا بهاردوست، شهلا فرید، عبدالله مهتدی، علی
مهتدی، علیرضا نوری‌زاده، فریدون احمدی، کاکو علی‌یار، کاوه آهنگری، کریم شامبیاتی،
کورش صحتی، کیانوش توکلی، کیانوش سنجری، لیلی نبوی، ماشاالله سلیمی، محسن خاتمی،
محسن سازگارا، محمد محمدی، محمدجواد اکبرین، مژگان کاهن، منوچهر فرح‌بخش، منوچهر
مقصودنیا، مهدی خرازی، مهناز هدایتی، ناصح فریدی، ناصر بلیده‌ای، ناهید بهمنی، ناهید
حسینی، نوشابه امیری، هوشنگ اسدی، یزدان شهده‌ایی و

در این بین افرادی چون جواد خادم که به دروغ ادعای طراحی عملیان نقاب (بگفته خودش کودتای نوژه)، خالد حسن پور از اعضای رهبری حزب دمکرات کردستان، منوچهر مقصودنیا از فداییان خلق با پیشنه ایران ستیزی بچشم میخورند که بعدتر اثر تفکرات آنها در ارتباط و مواضع شورا مشخص و مشهود است.

کنفرانس چهارم. همایش اتحاد برای دمکراسی در ایران – استکهلم، پارلمان سوئد

این همایش در روزهای ۲۴ و ۲۵ ماه مه سال ۲۰۱۸ در استکهلم سوئد با شرکت حدود صد نفر از فعالین سیاسی و رسانه ای برگزار شد. در این کنفرانس افرادی مانند شهریار آهی، حسن شریعتمداری، فریدون احمدی، علی اصغر رمضان پور، احمد رافت، مهرانگیز کار، محسن سازگارا، رامین احمدی، محمد مصطفایی، آرام حسامی، کلاله شرفکندی، ناهید حسینی، مژده پگاهی، امین ریاحی، علیرضا نوریزاده، کیانوش سنجری و مجید محمدی شرکت داشتند و در مورد زمینه سازی برگزاری انتخابات آزاد، ایجاد همبستگی میان گروههای اپوزیسیون، رعایت حقوق قومی، مذهبی و جنسی بحث و بررسی انجام شد.

در فروردین سال ۱۳۹۷(۱۵ آوریل ۲۰۱۸) در لندن 

که مهرانگیز کار، شهریار آهی، محسن سازگارا، علیرضا نوریزاده و احمد رافت از جمله شرکت کنندگان بودند.

۱۹ خرداد سال ۱۳۹۷ کنفرانس نیروهای اپوزیسیون ایران در دانشگاه جورج واشنگتن امریکا

 با حضور افرادی مثل علیرضا نوریزاده، بهرام بهرامیان از اعضای پیشین جبهه ملی، عبدالله مهتدی از حزب کومله، شهریار آهی از شورای گذار. (عکس ها)

در مجموع با توجه به تجربیات شهریار آهی در زمینه رسانه، رابطه با افرادی که در سرویسهای اطلاعاتی فعالیت داشتند و هوش بالا بنظر میرسد وی بازیگر و هدایت کننده اصلی شورای مدیریت گذار باشد اما مشخص نیست چرا این شورا اصرار به رسمیت دادن و وارد کردن گروههای تجزیه طلب تحت پوشش فدرالیسم به گفتمان براندازی دارد.

جهت روشنتر شدن موضع آقای آهی به گفتگوی شهریار آهی و «ادعای ایشان بر الویت زبان مادری اقوام بر زبان فارسی برای آموزش و نظر شاهزاده رضا پهلوی» در این خصوص اشاره میکنم. به احتمال بسیار زیاد اینگونه مشاوره و ادعاهای کذب از سوی آهی خوشبختانه باعث شد که شاهزاده آنطور که مد نظر آهی بوده به «یک رهبر جسور مقاومت» تغییر نکند. شاید منظور آهی از رهبری، هدایت ایران بسمت تجزیه بوده است.

در حالی ویدئوهای بسیاری از ایران در هنگامه اعتراضات دیماه سال ۱۳۹۸ در حمایت مردم معترض از خاندان ایران ساز پهلوی و همینطور شاهزاده رضا پهلوی منتشر شد که نامی از هیچ گروه دیگر شنیده نشد. با در نظر گرفتن این اتفاقات و نداشتن پایگاه مردمی و وزن سیاسی مشخص باعث شد تا این شورا برای باقی ماندن در عرصی سیاسی حاضر به ائتلاف و جذب طرفدار از میان گروهها و احزاب تجزیه طلب گردد. در هر صورت اتخاذ این سیاست ضد ملی نمیتواند بی ارتباط با حضور حسن شریعتمداری بعنوان دبیرکل شورا باشد. در پست بعدی به سابقه فعالیتهای سیاسی و اهداف وی خواهم پرداخت.

 

——

——
 
دنبال کردن هومن یوسفی:

فعال سیاسی، مشروطه خواه، فعالیت سیاسی خود را در نوجوانی با عضویت در انجمن پادشاهی خواه در گوتبرگ سوئد در اواسط دهه ۱۹۸۰ آغاز کرد. با بازگشت به ایران بصورت مستعار نویسنده وبلاگهای مختلفی در زمینه سیاسی و اجتماعی بود و در خفقان حاکم بر ایران با هویت مخفی فعالیت خود را ادامه داد. وی با خروج مجدد از ایران هم‌اکنون ساکن کشور هلند است و با هویت حقیقی برای گسترش گفتمان مشروطه پادشاهی فعال میکند.